Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: rvs leuvers ?

rvs leuvers ? 04 juli 2016 08:51 #749608

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
En die ongesmeerd laten lopen op een rvs voorstag?

Dacht t niet.

Risico op koudlas en vreten op t stag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 09:49 #749619

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Die zitten op mijn genua 2. Werkt perfect!

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 09:58 #749622

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Deze leuvers zijn een verademing..super snel te hanteren, ook met handschoenen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 10:39 #749630

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
En geen problemen wat joop bedoeld met invreten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 10:46 #749633

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
De "luxe one-hand leuvers" zoals ze ook wel genoemd worden zijn geld afgewerkt, dus last van invreten... Geen idee hoe dat zou moeten gebeuren...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 10:49 #749636

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
ik ga een setje halen begin met de Genua !

bedankt voor de info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 11:10 #749643

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
trotti schreef :
De "luxe one-hand leuvers" zoals ze ook wel genoemd worden zijn geld afgewerkt, dus last van invreten... Geen idee hoe dat zou moeten gebeuren...

Groeten,
Johnnie

Geen persoonlijke ervaring met deze leuvers.

Maar theoretisch gebeurt het volgende: De RVS van de stag en de leuver zijn hetzelfde materiaal, met ongeveer dezelfde kristaltruktuur.

Die willen heel graag bij elkaar horen. Dus als je ze onder druk over elkaar heen beweegt, loopt lokaal (in het micron bereik) de temperatuur zeer hoog op, en versmelten de twee delen met elkaar. Omdat t puntje maar heel klein is, breekt t onmiddelijk weer los. Maar je raadt t al: net niet op de plek waar het net over elkaar wreef. Er blijft een oneffenheid over, die weer makkelijker dit proces nog een keer doorloopt.

Brons (of messing) en RVS lusten elkaar niet. Die versmelten dus niet samen. Bovendien is t brons veel zachter, en zal daardoor eerder zelf meegeven dan dat t het RVS ergens toe dwingt.

Dit verschijnsel bestaat ook in RVS bouten in RVS moeren. Goed schoon gemaakt, en stevig aangedraaid, komen die NOOIT meer los.

Vreten is een verschijnsel dat in eerste instantie niks te maken heeft met glad of ruw, maar met materiaalcombinatie, druk (dat valt hier misschien mee) en smering.

Nogmaals, ik heb zelf geen ervaring met RVS leuvers op n stag. Wel heb ik t in mijn werk als machine ontwerper VAAK mis zien gaan waar RVS en RVS elkaar ontmoeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 11:43 #749652

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Met enige beperkte materiaal kennis en kennis van sterkteleer:

Ik kan me voorstellen dat dit indd gebeurd bij toepassingen onder relatief hoge druk (bouten/moeren onder spanning zoals bij spanners in verstaging). Maar bij relatief milde toepassingen zoals voorstagleuvers? Nee, daar kan ik met dat niet voorstellen!

Overigens bestaan deze leuvers ook in brons. Dus dat is dan "the best of both worlds"...

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 11:44 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 12:00 #749657

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
De krachten op leuvertjes zijn minimaal, met RVS op RVS is in dit geval niets mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 12:01 #749658

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Joop66 schreef :
En die ongesmeerd laten lopen op een rvs voorstag?

Dacht t niet.

Risico op koudlas en vreten op t stag.

Is dit nu ervaring of theorie?

Ik heb vanaf 1998 tot en met 2008 gevaren met twee voorzeilen (1 genua en één HA-fok) die deze leuvers hadden, op een rvs voorstag (7x19) en nooit enig probleem ervaren.
Ik ken de verhalen dat rvs op rvs (bijvoorbeeld bij lagers, of iets wat daarop lijkt, op elkaar invreet, maar vermoedelijk zijn bij leuvers de contacten te licht en te weinig echt in beweging om tot problemen te leiden.
In theorie lijkt het dus een slechte zaak; in de praktijk is het geen enkel probleem. Ik denk dat het overgrote merendeel van de nieuwe voorzeilen met leuvers tegenwoordig wordt opgeleverd met rvs leuvers, zonder dat de zeilmaker je vraagt of je soms bronzen leuvers wilt.

edit: Je tweede pots in deze draad bevestigd wat ik al dacht: theorie. De stelligheid waarmee je één en ander over het voetlicht brengt, had dus wel wat minder gekund
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 12:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 12:02 #749659

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
trotti schreef :
Met enige beperkte materiaal kennis en kennis van sterkteleer:

Ik kan me voorstellen dat dit indd gebeurd bij toepassingen onder relatief hoge druk (bouten/moeren onder spanning zoals bij spanners in verstaging). Maar bij relatief milde toepassingen zoals voorstagleuvers? Nee, daar kan ik met dat niet voorstellen!

Overigens bestaan deze leuvers ook in brons. Dus dat is dan "the best of both worlds"...

Groeten,
Johnnie

Waar ik t mogelijke probleem zie, is dat de leuvers steeds op dezelfde plek op de stag zitten, en in de continue beweging zit wellicht niet heel veel kracht, maar wel de hele tijd.

Als je kunt kiezen, zou ik brons nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 04 juli 2016 12:10 #749660

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Joop66 schreef :
Als je kunt kiezen, zou ik brons nemen.

Voor het setje zeilen waar ik het eerder over had, had ik zeilen met bronzen leuvers. Die waren pakweg 25 jaar oud toen ik ze wisselde voor nieuwe. Sommige leuvers waren behoorlijk ingesleten, maar vervelende was eigenlijk vooral dat ze na een tijdje op zout water behoorlijk groen uitsloegen. En koperoxide is, zoals je weet, behoorlijk giftig.
Je kunt je afvragen in hoeverre het middel op die manier erger wordt dan de kwaal.
Laatst bewerkt: 04 juli 2016 12:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 06 juli 2016 08:24 #750166

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6362
Gevoelsmatig ben ik het met Joop66 eens: RVS-op-RVS is een slecht idee.
Dat na 25 jaar je bronzen leuvers versleten zijn, geeft al aan dat er best wat kracht op mt te staan: als de leuvers even hard zijn als het stag, zal dus het stag sneller slijten. Heb ik toch liever versleten leuvers...
Maar aan de andere kant: krijgt de verzekering tenminste gelijk dat je verstaging elke acht jaar vervangen moet worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 07 juli 2016 10:17 #750481

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Stel dat iemand dit wel wil gaan doen, waar haal je die leuvers dan vandaan?
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 07 juli 2016 14:10 #750521

Fijn dat er hier zo veel gevoelsmensen zijn, maar welke kennishouder doet het rekenwerk even? Je zult zien dat je niet in de buurt komt van gevaarlijk.

Houdt er dan in je sommetje even rekening mee dat dit RVS hoogstwaarschijnlijk een ander kristalstructuur heeft dan het stag. Je wilt deze leuver met een tang dicht kunnen knijpen (dus waarschijnlijk is het zachtgegloeid, RVS, ik denk zelfs een Ferriet) waarbij een stagdraad juist enorm verhard is door de vervorming (en zo een hogere treksterkte heeft)
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 14:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 juli 2016 06:37 #750638

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6362
Mmmm... Dat laatste is wel een belangrijke: in dat geval zal nog steeds je leuver slijten en niet je stag.
Voor vreten ben ik namelijk niet zo bang: daarvoor is de beweging te groot en de kracht te laag. Schavielen van twee gelijke materialen leek me wat minder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 juli 2016 07:21 #750648

Dit gaat erg goed in de praktijk! Net als een RVS harp om een RVS kous etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 12 dec 2016 16:42 #791386

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Oud draadje, maar toen ik vanmiddag mijn nieuwe zeilen bij Van Vliet ophaalde werd ik weer aan deze discussie herinnerd.
Toen we op de zeilmakerij een maand of twee terug de ins en outs van deze zeilen bespraken, is het materiaal van de leuvers van de twee bestelde voorzeilen niet aan de orde gekomen. Helemaal niet aan gedacht.
Wat blijkt: Van Vliet monteert standaard bronzen leuvers. In 1998 toen ik mijn voorlaatste setje nieuwe zeilen kocht, was er ook geen discussie en zaten er (bij Scaldis sails) standaard rvs leuvers op.
Ik heb geen idee wat duurder is en of het überhaupt wat scheelt in prijs, maar allerlei andere dingen, die ik aan het idee van kwaliteit van de zeilmaker heb overgelaten, bleken anders en naar mijn idee luxueuzer uitgevoerd dan bij dat setje uit 1998. Daaronder de sluiting van de zakjes (hoe noemen we dat anders?) voor de zeillatten en de uitvoering van de reefogen.

De zeilen kunnen pas over een maand of vier worden gehesen, dus hoe het erop staat zal nog moeten blijken, maar voorlopig ziet het er goed uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 12 dec 2016 17:20 #791396

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
lodewijk stegman schreef :
Wat blijkt: Van Vliet monteert standaard bronzen leuvers. In 1998 toen ik mijn voorlaatste setje nieuwe zeilen kocht, was er ook geen discussie en zaten er (bij Scaldis sails) standaard rvs leuvers op.

Brons? Geen messing? Zijn het 'sweden hanks'? Als het brons is heb je mooie exemplaren.. maar niet heel bijzonder hoor. In de meeste gevallen zijn stagleuver de 'sweden hanks' en die zijn vaker van messing. Kosten rond de 5 a 7 euro. RVS single hand van Wichard zijn de duurdere. Maar wat maakt het uit. Je hebt een mooi zeil met bronze leuvers! Zelf gebruik ik meestal de Wichard single hand versies.
lodewijk stegman schreef :
Daaronder de sluiting van de zakjes (hoe noemen we dat anders?) voor de zeillatten en de uitvoering van de reefogen.

En die sluitingen van de lattenzakken zijn? Met velcro? Met zeilkousjes? Dubbel verlcro? Met lijntjes? Als je daar op doelt: vrij standaard afwerking tegenwoordig. Reefogen? RVS ringen aangenaaid? Geperste ringen? Dog bone? Dyneema webbing? Als je daar op doelt, ook vrij standaard tegenwoordig. Maar wel leuk om je enthousiasme te lezen! Geniet van je nieuwe zeil.
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 17:38 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 13 dec 2016 07:56 #791530

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Sneaker schreef :
Brons? Geen messing? Zijn het 'sweden hanks'? Als het brons is heb je mooie exemplaren.. maar niet heel bijzonder hoor. In de meeste gevallen zijn stagleuver de 'sweden hanks' en die zijn vaker van messing. Kosten rond de 5 a 7 euro. RVS single hand van Wichard zijn de duurdere. Maar wat maakt het uit. Je hebt een mooi zeil met bronze leuvers! Zelf gebruik ik meestal de Wichard single hand versies.

Het zijn inderdaad Sweden hanks:
www.bainbridgeint.com/Variants.aspx?Item=PRD-900107

Dat "brons" komt een beetje uit het begin van deze draad. Het zijn de leuvers zoals ze al op het eerste setje zeilen van mijn Victoire zaten en waarschijnlijk ook het type dat TS wilde vervangen door RVS.
Geen brons dus, maar "marine quality brass", wat dat laatste ook precies moge betekenen.
Nou ja; ze kunnen je voorstag niet wegvreten, in ieder geval. Daar waren sommige ZF-ers nogal bang voor.

En die sluitingen van de lattenzakken zijn? Met velcro? Met zeilkousjes? Dubbel verlcro? Met lijntjes? Als je daar op doelt: vrij standaard afwerking tegenwoordig. Reefogen? RVS ringen aangenaaid? Geperste ringen? Dog bone? Dyneema webbing? Als je daar op doelt, ook vrij standaard tegenwoordig. Maar wel leuk om je enthousiasme te lezen! Geniet van je nieuwe zeil.

Laten we het er maar op houden dat het ongeveer hetzelfde effect was dat optreedt als je na bijna 20 jaar weer eens een nieuwe auto koopt. Je verbaast je over de toeters en bellen die op dat ouwe lijk dat je net naar de sloop hebt gebracht nog niet zaten.
Het zijn in dit geval wel allemaal functionele verbeteringen, voor zover ik dat nu kan beoordelen.
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 08:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 13 dec 2016 08:31 #791544

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
lodewijk stegman schreef :
Het zijn inderdaad Sweden hanks

Die zijn prima en worden nagenoeg door alle zeilmakers wereldwijd gebruikt als 'standaard'. Niks bijzonders maar wel prima. Ook hier kan afwerking verschillen overigens, de ene zeilmaker maakt keurig nette 'patches' voor elke leuver, met aangenaaide afwerking van pvc of zelfs leer. De ander doet dit totaal niet.. Dit scheelt niet alleen tijd maar ook materiaal en dus geld. Op jaarbasis kan dit aanzienlijk zijn.. voor een grote zeil loft.
lodewijk stegman schreef :
Laten we het er maar op houden dat het ongeveer hetzelfde effect was dat optreedt als je na bijna 20 jaar weer eens een nieuwe auto koopt. Je verbaast je over de toeters en bellen die op dat ouwe lijk dat je net naar de sloop hebt gebracht nog niet zaten.
Het zijn in dit geval wel allemaal functionele verbeteringen, voor zover ik dat nu kan beoordelen.

Door de toenemende concurrentie, de transparantie van Internet, de communicatie van het maakproces via social media, forums etc etc. wordt er steeds meer werk gemaakt van de afwerking van het zeil. Nuttig of nodig is het zeker niet altijd, mooi vaak wel. Vooral de kleinere zeilmakerijen spelen hier goed op in, zij lijken toch net iets flexibeler om te kunnen gaan met specifieke detailwensen dan de 'fabrieksmatig' ingerichte zeillofts, is mijn gevoel. Uitzonderingen daargelaten. Zelfs een een simpele zeilzak is bij sommige zeilmakerijen verheven tot een kunstwerk.
Laatst bewerkt: 13 dec 2016 08:34 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 nov 2023 15:02 #1521443

Ik heb voor de wind meerdere keren gehad dat het achterlijk vast kwam in de leuver. kon nog net scheuren voorkomen. ik schat in 2 jaar tijd 3x gebeurd. dus deze winter weer terug naar ouderwetse leuvers! die aanhaaktijd maakt mij echt niets uit. mn zeil heelhouden wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 nov 2023 16:49 #1521474

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Petit Batard schreef :
Ik heb voor de wind meerdere keren gehad dat het achterlijk vast kwam in de leuver. kon nog net scheuren voorkomen. ik schat in 2 jaar tijd 3x gebeurd. dus deze winter weer terug naar ouderwetse leuvers! die aanhaaktijd maakt mij echt niets uit. mn zeil heelhouden wel!

Verdomd interessant, maar je vergeet te vermelden in welk type leuvers je achterlijk kwam vast te zitten en naar wel type "ouderwetse" leuvers je nu weer terug gaat..

Ik kan me overigens bij dat vastzitten van het achterlijk in de leuvers (tijdens het zeilemn?) helemaal niks voorstellen. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 nov 2023 17:14 #1521484

Ik neem aan Ouderwets:


vs. modern:


Het "moderne type" wil ik niet meer; ooit eens meegemaakt dat de spinnakerval bovenin het voorstag vastklikte (vast...) in de bovenste leuver van de fok die we ook voerden. Daar kwamen we achter toen we op lagerwal-Makkum af kwamen stuiven en het tijd werd te strijken. Was spannend; uiteindelijk spinnaker en fok tegelijk moeten strijken op een winderig en hobbelend voordek.

Met koude handen vind ik die eenhands-leuvers ook geen succes. Ik vind de oude types fijner.

Ik kan mij best voorstellen dat, wanneer een fok voor-de-wind invalt of gegijpt wordt, het achterlijk in een zo'n éénhandsleuver vast kan komen te zitten wanneer dit ongelukkig langs het voorstag glijdt, net als met het hijsen van een spi aan lei van een voorzeil dat ook staat.
Laatst bewerkt: 08 nov 2023 17:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rvs leuvers ? 08 nov 2023 17:29 #1521490

Ha Wadloper,
Okay misschien ging ik te snel. Sinds 2 jaar heb ik een nieuwe reefbare werkfok met rvs 'snel-leuvers'. Ik heb al meerdere keren gehad dat als je voor de wind vaart en de fok begint in te vallen, het achterlijk in de buurt van de voorstag komt. Die moderne leuvers kunnen dat achterlijk 'binnen laten' waarna het op de omgevouwen naad blijft vastzitten. Dat is me echt al meerdere keren gebeurd. Ik heb nu dus de messing 'ouderwetse' leuvers besteld met zo'n trekknopje. In dat oog kan niets binnendringen als je niet zelf dat knopje uittrekt.

hoi

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl